Search   Contact      

 

 

   

management

management goeroes

toelichting op goeroes

management jargon

management tools

top 100 literatuur

anti goeroe tips

management consult

consultants

managementboek.nl


economie

economen jargon

bronnen

eConomics

Nobelprijs economie

topeconomen

top 40 economen

literatuur economie

links eConomics

 

 

 

 

Literatuur hierarchie of de Wet van Bradford

Ben je met een onderzoek bezig ben wordt er gevraagd of je een hierarchie hebt in je literatuur, dan is een goed antwoord de 5 boeken / artikelen te noemen, die jij het meest belangrijk vindt voor het onderzoek.

Dit wordt wel de wet van Bradford genoemd.

De Wet van Bradford is ontwikkeld door Samuel Bradford en is een variant op de Wet van Zipf, de Pareto distributie en de 20-80-regel.

De wet kwam naar voren bij Bradfords onderzoek naar wetenschappelijke tijdschriften. Hij zag dat een wetenschappers gemiddeld vijf kern-tijdschriften had voor zijn vakgebied. In deze vijf tijdschriften verschenen iedere tijdsperiode n interessante artikelen. Om 2n interessante artikelen te vinden zou de wetenschapper de 5**2 (dus 25) meest relevante tijdschriften moeten doorlezen. En zo verder.

Dit wordt geïllustreerd met het figuur hierna.

bron: Wikipedia

De middelste zone vertegenwoordigt de vijf kerntijdschriften waarin eveneens vijf interessante artikelen gevonden worden. In zone twee, de vijfentwintig meest relevante tijdschriften, worden in totaal tien artikelen gevonden (inclusief de artikelen van de middelste zone). In de derde zone, de buitenste cirkel, worden vijftien relevante artikelen gevonden in 125 tijdschriften.

Deze wet geeft aan dat een wetenschapper snel een groot percentage relevante artikelen kan vinden, maar dat het op het laatst steeds moeilijker wordt er nog meer te vinden, laat staan dat het mogelijk is ze allemaal te vinden.

Dit principe is gegeneraliseerd en op verschillende gebieden in de sociale wetenschappen toegepast.

 

met dank aan Sven Laudy

 

managementnieuws

nieuws

 

 

 
Google
_________________________________________________________

floor
(e) info@floor.nl
copyright © 1994-2018 floor