Search   Contact      
 
     

 

 

 

 

 

 

 

Wet van de Remmende Voorsprong

De wet beschrijft het fenomeen waarbij koplopers in een bepaalde branche of industrie vroeg of laat achter zullen blijven. De bedrijfskundige verklaring hiervoor is als volgt: stel dat je een nieuw product hebt ontwikkeld, een speciaal soort krasvaste folie dat nog door niemand gemaakt is en kan worden. Je bouwt hiermee een (duurzaam) concurrentievoordeel op.

Echter: de concurrentie zit niet stil. Al snel zullen zij de folie proberen te imiteren. En niet alleen na te maken, maar zelfs te overtreffen. Immers, de schoonheidsfoutjes die in het oorspronkelijke product zitten, worden er uit gehaald. Al snel kijkt het innovatieve bedrijf tegen een achterstand aan.

Wat kan een bedrijf doen om aan de wet van de remmende voorsprong te ontkomen? Je weet niet wie er op je hielen zit en waar de concurrent mee gaat komen. Op wie moet je je pijlen richten? Voor welk bedrijf moet je het bangst zijn: die multinational met een grote oorlogskas, of die kleine flexibele niche-speler? In de marketing wordt dit wel het aanvalsdilemma genoemd.

Twee handreikingen kunnen hier worden gegeven:

  1. ken je concurrent
  2. blijf continu innoveren

Deze wet is als eerste beschreven door Jan Romein.

 

 

 



Commentaar en vragen kunt U mailen aan: webmaster@floor.nl

 

 

managementnieuws

nieuws


bouwweb


Focus Conferences

consultants

managementboek.nl

amazon

webwise


 

 

 

_________________________________________________________

floor
(e) info@floor.nl

copyright © 1994-2018 floor .