comparatieve kostenvoordelen
 
De theorie van de comparatieve (of relatieve) kostenverschillen is ontwikkeld door de Britse econoom David Ricardo (1772-1823). Met behulp van een cijfervoorbeeld dat uitgaat van twee landen die elk twee goederen produceren kan deze theorie worden toegelicht. In tabel 1 is aangegeven hoeveel eenheden arbeid Engeland en Portugal elk nodig hebben om een eenheid wijnl of een eenheid kleding te produceren. Aangenomen wordt dat voor beide producties uitsluitend arbeid nodig is. De ruilverhouding in elk van beide landen is gebaseerd op de hoeveelheid arbeid die voor de producten moet worden ingezet.

 

 
Engeland
portugal
kleding
50
40
wijn
25
10
binnenlandse
ruilverhouding
1 :2
1 : 4


Tabel 1: Aantal uren arbeid nodig voor de productie van één eenheid product.

Uit tabel 1 blijkt dat Portugal in zowel wijn als kleding efficiënter kan voortbrengen dan Engeland. Op het eerste gezicht heeft Portugal er niets bij te winnen om handel te drijven met UK. Maar nader onderzoek leert dat zowel Engeland als Portugal beter af zijn als zij zich specialiseren op een van de twee producten en overgaan tot onderlinge handel. Het maken van een eenheid kleding is in Engeland twee keer zo duur als het maken van een eenheid wijn. De prijs van een eenheid kleding is daarom twee wijn. In Portugal is het voortbrengen van kleding vier keer zo duur als het maken van wijn. Daar is de prijs van een eenheid kleding vier wijn.

Voor Portugese consumenten zou het daarom interessant zijn hun kleding niet in Portugal, maar in Engeland te kopen voor een prijs van minder dan vier wijn. De Engelse kledingproducent ontvangt per eenheid kleding een prijs van twee wijn. Voor hem is het aantrekkelijk zijn kleding in Portugal af te zetten tegen een prijs van meer dan twee wijn.

Voor het andere product, wijn, geldt de omgekeerde redenering. Engelse consumenten moeten in Engeland een halve eenheid kleding neertellen voor een eenheid wijn. In Portugal kost een eenheid wijn ze maar een kwart eenheid kleding. Zij willen wijn uit Portugal importeren. En daartoe zijn Portugese producenten maar al te graag bereid. Op de Portugese markt ontvangen ze immers maar een kwart kleding per eenheid wijn.

Stel dat beide landen overgaan tot specialisatie en onderlinge handel en dat de onderlinge ruilverhouding wordt: drie wijn voor een kleding. Tabel 2 laat zien hoe de situatie is als Engeland zich volledig toelegt op het maken van wijn en Portugal zich helemaal specialiseert in het voortbrengen van kleding.

 
Engeland
Portugal
kleding
50
30
wijn
16,7
10
binnenlandse
ruilverhouding
1 :3
1 : 3


Tabel 2: Aantal uren arbeid nodig om te kunnen beschikken over één eenheid product.



Engeland heeft voor het maken van een eenheid kleding 50 uur arbeid nodig. Die eenheid kleding kan met Portugal worden geruild tegen drie eenheden wijn. Om te kunnen beschikken over een eenheid wijn heeft Engeland dus voortaan maar 16,7 uur arbeid nodig (50/3) en niet 25 uur, zoals in de uitgangssituatie. Engeland kan dus voortaan beschikken over goedkopere wijn. En ook voor Portugal brengt de ruil voordelen. Met 10 uur arbeid kan een eenheid wijn worden voortgebracht. Drie eenheden wijn leveren in de ruil met Engeland een eenheid kleding op. Kortom: met 30 uur arbeid kan Portugal beschikken over een eenheid kleding (was 40 uur). In Portugal is de wijn goedkoper geworden.

Zo blijkt dat ook als een van de handelspartners over de hele lijn minder efficiënt is, internationale handel toch voordelig kan zijn voor alle betrokkenen. Voorwaarde is wel dat de kostenverhouding in beide landen verschillend is. Er moet sprake zijn van een comparatief kostenverschil. In het gebruikte voorbeeld was dit het geval. De productie van kleding kostte in Engeland twee keer zoveel als de productie van wijn. In Portugal vier keer zoveel.

 

 

 


  • Generic placeholder image
    Floor Management Netwerk

    Floor is een platform over management en ondernemen door gebruik te maken van de mogelijkheden van internet.

    Floor beoogt een hulp te zijn bij het ontwikkelen van een doelgerichte strategie en de vertaling daarvan in praktische stappen.

    Op Floor.nl is in diverse categorien informatie te vinden voor managers en voor geïnteresseerden in management.

     

  • Generic placeholder image
    Nieuws en achtergronden

    Management is een veelomvattend vakgebied met raakvlakken in uiteenlopende vakgebieden, wetenschappen en ervarigen in veel van elkaar verschillende projecten.


Management- Goeroes

De top van de hedendaagse goeroes gelden Peter DruckerTom Peters en Michael Porter. Drucker is de grijze eminentie onder de goeroes. Zelfs op hoge leeftijd was hij tegen flinke honoraria nog actief met lezingen etc. Porter en Peters zijn  wereldbekend en hun optredens gaan gepaard met telecommunicatie, glitter en veel marketing-geweld. De verpakking doet veel sinds de jaren negentig.

Go guru
Card image cap
Taal & Jargon
De taal in de taal - het jargon van de vakspecialist. Of het nu econoom, technicus en/of sporter is zij verstaan alleen hun vakgenoten goed.

Go Jargon
Card image cap
Veranderen & Verbeteren

Metaforen, ervaringen en/of humor kunnen gebruikt worden management processen of de organisatie te verbeteren. Hier worden triggers daartioe gegeven.

Animal Org
The missing link tussen
Organisatietheorie en dierenwereld

Go Animal Org

Naar een idee van


Generic placeholder image
dr.ir. Jules Verlaan
e: JVerlaan@floor.nl


Over ons


Floor is in 1995 als goeroe-site op het WWW gestart bij XS4ALL. Het was een samenwerkingsverband van verschillende management-consultants. Het doel was en is om business te ontwikkelen op basis van internetfaciliteiten. Nu heel gewoon, toen nog een belofte.

Gebroken Nieuws


Nieuws

Op de elektronische snelweg is het nooit saai. Zie het Nieuws.
Ook in de bouw en bij bouwgerelateerde ondernemingen is altijd wel iets nieuwswaardig. Ook kunnen het tips zijn waar eenieder zijn voordeel mee kan doen. U leest het hier.

placeholder image

 

Opinie

Voor een beter begrip van de wereld om u heen is het waardevol om beargumenteerde meningen van andere te vernemen. Zie Opinie
placeholder image

Contact Us


Redactie Floor
e: redactie@floor.nl