Netwerken van kennis en 'kennissen'
De kenniseconomie is vooral een netwerkeconomie. Vooral
de grote ondernemingen worden EEN omvangrijke kluwen van ondernemingen.
marktrelaties regelen in toenemende mate de verhoudingen tussen
de verschillende business units. Ondernemingen als ABB
en General Electric zien zichzelf dan ook als een collectie van
honderden aparte ondernemingen, die alle markleiderschap op hun
specifieke markt nastreven (Jacobs, 1996).
Het gaat er om de competenties die van strategische waarde zijn
in 'eigen huis' te houden. Strategische componenten betrekt men
van interne toeleveranciers en tussen afdelingen tracht men synergie
te realiseren.
De externe netwerken zijn gericht op constructieve samenwerking
met ondernemingen die de noodzakelijke kennis hebben, zodat daar
niet veel in geinvesteerd behoeft te worden. Nalebuff (1996)
ziet 'gespiegelde' relaties in het waardenetwerk tussen klanten
en toeleveranciers enerzijds versus concurrenten en complementeurs
anderzijds. Waarbij complementeurs als volgt worden gedefinieerd:
Als klanten uw produkt meer waarderen wanneer zij tevens
het produkt van de andere speler bezitten, dan is die speler
uw complementeur.
Nalebuff 1996, blz 26
Microsoft (Windows) en Intel (chips) zijn een bekend voorbeeld
van complementeurs. Men spreekt niet voor niets van Wintel.
Bij deze twee bedrijven voegen zich de laatste tijd steeds meer
telecombedrijven. Uit oogpunt van het toevoegen van waarde aan
elkaars produkt zijn de drie sectoren (software, hardware en telecommunicatie)
zijn geinteresseerd in video-conferencing.
Netwerken en relaties hebben door de eeuwen heen steeds een belangrijke en vaak doorslaggevende rol gespeeld (Ferguson, 2017).
Het onderkennen van elkaars belangen en het op basis daarvan
aanbieden van produkten / diensten wordt steeds belangrijker.
Daarom wordt gesproken van het managen van kennis en kennissen.
Wie kan wat voor jou of jouw organisatie betekenen ?
Literatuur:
Ferguson, N. (2017) Het plein en de toren; Verborgen netwerken uit de geschiedenis, Amsterdam, Hollands Diep
Nalebuff, B.J. & Brandenburger, A.M. (1996) Spelen met de concurrent; Coopetitie, speltheorie als strategisch wapen, Amsterdam, Uitgeverij Contac
|