Frederick Herzberg (VS 1923 - 2000) Herzberg schrijft over menselijke motivatie. Hij legt een verband tussen arbeidssatisfactie en geestelijke gezondheid. Daarbij worden verschillende categoriën factoren genoemd: onderhoudsfactoren en motivatiefactoren. Met de kreet "job-enrichment" heeft hij veel vakgenoten aan werk geholpen. Herzberg verliet al jong het City College van New York en meldde zich aan bij het leger. Als sergeant in het Amerikaanse leger was hij ooggetuige van de verschrikkingen van het concentratiekamp Dachau. Hij sprak er over met Duitse burgers die in de omgeving van het concentratiekamp woonden. Deze ervaring wekte bij hem een grote belangstelling voor de menselijke motivatie. Terug in Amerika rondde hij 1946 zijn vooropleiding aan het City College af. Vervolgens studeerde hij ‘publieke gezondheidszorg’ aan de University of Pittsburgh. Hij promoveerde op het onderwerp elektroshock-therapie met de dissertatie Prognostic variables for electroshock therapy. Zijn onderzoek naar motivatie op de werkvloer startte hij als professor in de psychologie aan de Case Western Reserve University in Cleveland. Later werkte hij als ‘professor of management in the college of business’ aan de University of Utah. Het in 1975 gepubliceerde artikel "One More Time, How Do You Motivate Workers?" is nog steeds het meest aangevraagde artikel uit de Harvard Business Review.
|
Floor is een platform over management en ondernemen door gebruik te maken van de mogelijkheden van internet.
Floor beoogt een hulp te zijn bij het ontwikkelen van een doelgerichte strategie en de vertaling daarvan in praktische stappen.
Op Floor.nl is in diverse categorien informatie te vinden voor managers en voor geïnteresseerden in management.
Niets is zo praktisch als een goede theorie. Daarom veel informatie over management goeroe's en wetenschappers. Ook het management jargon wordt niet vergeten.
toelichting op goeroes
De top van de hedendaagse goeroes gelden Peter Drucker, Tom Peters en Michael Porter. Drucker is de grijze eminentie onder de goeroes. Zelfs op hoge leeftijd was hij tegen flinke honoraria nog actief met lezingen etc. Porter en Peters zijn wereldbekend en hun optredens gaan gepaard met telecommunicatie, glitter en veel marketing-geweld. De verpakking doet veel sinds de jaren negentig.
Go guruMetaforen, ervaringen en/of humor kunnen gebruikt worden management processen of de organisatie te verbeteren. Hier worden triggers daartioe gegeven.
Animal Org
The missing link tussen
Organisatietheorie en dierenwereld
Floor is in 1995 als goeroe-site op het WWW gestart bij XS4ALL. Het was een samenwerkingsverband van verschillende management-consultants. Het doel was en is om business te ontwikkelen op basis van internetfaciliteiten. Nu heel gewoon, toen nog een belofte.