Innovatie
Na het instellen van het InnovatiePlatform door het kabinet Balkenende is innovatie een hype en een modewoord waarop de nodige organisaties hopen mee te liften en een subsidie te verkrijgen. Ook in de internethype was er sprake van het operationaliseren van nieuwe toepassingen. In het operationaliseren zit de kracht en dat IS eigenlijk innovatie.
Wij onderkennen drie samenhangende stappen:
het uitvinden, het zien van 'gaten' in de markt is de start. In de 2e fase: het operationeel krijgen van de toepassing vallen al ,heel wat iedeeen af. Maar de 3e stap: de diffusie, het op de markt brengen van een commercieel product is voor veel technici de moeilijkste stap. De consument/gebruiker stelt vaak andere eisen (bijvoorbeeld de kleur van een computer !) en daar moet wel aan voldaan worden, anders wordt het niet gekocht en loopt de diffusie een deuk op.
Definities en begrippen ontleend aan ThinkSmart
InnovationDNA™: Framework of Principles
(This framework was created by Fellows of InnovationUniversity
and is available for use by anyone ... simply do a right
click and download. However, we request that you not make
changes and that you note that it is used with permission
from InnovationNetwork ... www.thinksmart.com)
Innovation Defined:
People Creating Value by Implementing New Ideas
The Innovation DNA™ model presents the broad scope
of what it takes to create an "innovation organization."
The DNA concept came from the work of the Founding Fellowship
class of Innovation University (IU) and has been field tested
and revised over the past four years. The current version
was revamped in 2002 to better reflect the importance of
the world around the organization - what we call Context.
Context -- the World.
Nothing so important as organizational innovation happens
in a vacuum. While it is obvious that Customers, Suppliers,
Competitors and The Economy affect us daily, we also periodically
interact with Government, World Events, Communities and
Families. All of these interactions form the context for
all business activities, including innovation.
Culture -- the "playing field" for all
innovation projects and activities.
While innovation is "for the sake of" creating
value for customers or a lofty vision, the organization
must be fertile for the seeds of ideas and solutions to
grow. An environment that is empowering, flexible, welcomes
ideas, tolerates risk, celebrates success, fosters synergy
and encourages fun is crucial. Creating such a climate may
also be the biggest challenge facing all organizations wanting
to be more innovative. We see four main components that
lie in an organization's culture that provide the climate
for innovation to occur-Leadership, People, Basic
Values and Innovation Values.
Leadership -- the Role Models who see the possibilities
for the future.
Strategies are put into place because leaders can envision
a bright future and identify opportunities that can pave
the path to success. Engaging the hearts of people and providing
the necessary support are imperative to make the vision
reality.
People -- the Source of innovation.
Of course, nothing happens without people. Every organization
has a "personality" that comes from its collective
and shared beliefs, attitudes, behaviors and most of all,
from the relationships among its people.
Basic Values -- the Backbone that defines an organization.
Basic values such as Learning, Commitment, Inclusiveness,
and Contribution are the kinds of principles that help an
organization hold its shape in the frantic pace of global
business. They provide the backbone for decisions and the
foundation for shaping strategic alliances.
Innovation Values -- the Mindset that makes the
impossible possible.
Beyond Basic Values, there are some drivers that can transform
the mundane into the compelling and an ordinary project
into a stellar new business. Freedom, Intuition and Synergy
are just a few of the ideals that create the "magic"
in innovative organizations.
bron / source: www.thinksmart.com
meer info: webwise
Floor is een platform over management en ondernemen door gebruik te maken van de mogelijkheden van internet.
Floor beoogt een hulp te zijn bij het ontwikkelen van een doelgerichte strategie en de vertaling daarvan in praktische stappen.
Op Floor.nl is in diverse categorien informatie te vinden voor managers en voor geïnteresseerden in management.
Niets is zo praktisch als een goede theorie. Daarom veel informatie over management goeroe's en wetenschappers. Ook het management jargon wordt niet vergeten.
toelichting op goeroes
De top van de hedendaagse goeroes gelden Peter Drucker, Tom Peters en Michael Porter. Drucker is de grijze eminentie onder de goeroes. Zelfs op hoge leeftijd was hij tegen flinke honoraria nog actief met lezingen etc. Porter en Peters zijn wereldbekend en hun optredens gaan gepaard met telecommunicatie, glitter en veel marketing-geweld. De verpakking doet veel sinds de jaren negentig.
Go guruMetaforen, ervaringen en/of humor kunnen gebruikt worden management processen of de organisatie te verbeteren. Hier worden triggers daartioe gegeven.
Animal Org
The missing link tussen
Organisatietheorie en dierenwereld
Floor is in 1995 als goeroe-site op het WWW gestart bij XS4ALL. Het was een samenwerkingsverband van verschillende management-consultants. Het doel was en is om business te ontwikkelen op basis van internetfaciliteiten. Nu heel gewoon, toen nog een belofte.