Het Nieuwe Bouwen in Nederland
(10 december 2002)
Een nieuwe werkwijze kan tot 9 miljard euro aan kosten per jaar schelen, meerwaarde geven voor opdrachtgevers en meer rendement opleveren voor de bouwsector.
Dat betoogt TNO Bouw in het model ‘Het nieuwe bouwen in Nederland’ dat op 10 december werd gepresenteerd. Meer en strengere regels omtrent aanbesteden in de bouw zijn contraproductief; de oplossing zit in een heel andere manier van aanbesteden en aannemen.
Nu wordt op het moment dat het minste bekend is (in het begin van het proces) een concept vastgelegd met een vaste prijs op basis van een raming. Volgens het TNO-model moet de vrager niet exact beschrijven wat er geleverd moet worden zolang hij dat nog niet precies weet, en moet de aanbieder niet iets aanbieden waarvan hij weet dat dat niet gerealiseerd kan worden. Vrager en aanbieder moeten afspreken dat ze op basis van het concept samen op zoek gaan naar de beste oplossing (waarde) voor de beste prijs (kosten), dus naar wat wenselijk én mogelijk is.
Zo’n aanpak zal besparingen opleveren voor zowel opdrachtgevers als -nemers. Op basis van recent binnen- en buitenlands onderzoek en Nederlandse praktijkervaringen maakt TNO Bouw de voorzichtige schatting dat de efficiëntieverliezen in het huidige bouwproces circa twintig procent bedragen. Bij een omzet van 45 miljard euro per jaar is dat dus 9 miljard euro.
Nieuwe vragen, aanbieden en samenwerken
De oplossing ligt in het erkennen dat het concept, de beginvraag,
een openingsbod is. En ook dat het niet anders kan dan daarvoor
alleen een richtprijs af te geven. Iedereen erkent dat er
zaken ontbreken, dat er onverwachte en onvoorziene dingen
kunnen optreden, dat het anders gaat lopen dan bedacht,
en dat zowel vraag als aanbod kunnen verschuiven als je
eenmaal aan de slag bent gegaan.
De essentie van het nieuwe model zit in:
Door slim meten OF je komt waar je heen wil, en slim (bij)sturen DAT je er ook komt. Vrager en aanbieder spreken af dat ze op basis van het concept samen op zoek gaan naar de beste oplossing (waarde) voor de beste prijs (kosten). Dus op zoek gaan naar wat wenselijk EN mogelijk is. In het gezamenlijke zoekproces sturen beide er op aan om uit te komen op een optimaal eindresultaat, dus met maximaal nut c.q. maximale meerwaarde voor de vrager en maximaal rendement voor de aanbieder.
Terug naar Hennes de Ridder
Floor is een platform over management en ondernemen door gebruik te maken van de mogelijkheden van internet.
Floor beoogt een hulp te zijn bij het ontwikkelen van een doelgerichte strategie en de vertaling daarvan in praktische stappen.
Op Floor.nl is in diverse categorien informatie te vinden voor managers en voor geïnteresseerden in management.
Niets is zo praktisch als een goede theorie. Daarom veel informatie over management goeroe's en wetenschappers. Ook het management jargon wordt niet vergeten.
toelichting op goeroes
De top van de hedendaagse goeroes gelden Peter Drucker, Tom Peters en Michael Porter. Drucker is de grijze eminentie onder de goeroes. Zelfs op hoge leeftijd was hij tegen flinke honoraria nog actief met lezingen etc. Porter en Peters zijn wereldbekend en hun optredens gaan gepaard met telecommunicatie, glitter en veel marketing-geweld. De verpakking doet veel sinds de jaren negentig.
Go guruMetaforen, ervaringen en/of humor kunnen gebruikt worden management processen of de organisatie te verbeteren. Hier worden triggers daartioe gegeven.
Animal Org
The missing link tussen
Organisatietheorie en dierenwereld
Floor is in 1995 als goeroe-site op het WWW gestart bij XS4ALL. Het was een samenwerkingsverband van verschillende management-consultants. Het doel was en is om business te ontwikkelen op basis van internetfaciliteiten. Nu heel gewoon, toen nog een belofte.