Wet van de Remmende Voorsprong
De wet beschrijft het fenomeen waarbij koplopers in een bepaalde branche of industrie vroeg of laat achter zullen blijven. De bedrijfskundige verklaring hiervoor is als volgt: stel dat je een nieuw product hebt ontwikkeld, een speciaal soort krasvaste folie dat nog door niemand gemaakt is en kan worden. Je bouwt hiermee een (duurzaam) concurrentievoordeel op.
Echter: de concurrentie zit niet stil. Al snel zullen zij de folie proberen te imiteren. En niet alleen na te maken, maar zelfs te overtreffen. Immers, de schoonheidsfoutjes die in het oorspronkelijke product zitten, worden er uit gehaald. Al snel kijkt het innovatieve bedrijf tegen een achterstand aan.
Wat kan een bedrijf doen om aan de wet van de remmende voorsprong te ontkomen? Je weet niet wie er op je hielen zit en waar de concurrent mee gaat komen. Op wie moet je je pijlen richten? Voor welk bedrijf moet je het bangst zijn: die multinational met een grote oorlogskas, of die kleine flexibele niche-speler? In de marketing wordt dit wel het aanvalsdilemma genoemd.
Twee handreikingen kunnen hier worden gegeven:
- ken je concurrent
- blijf continu innoveren
Deze wet is als eerste beschreven door Jan Romein.
Commentaar en vragen kunt U mailen aan: webmaster@floor.nl
Niets is zo praktisch als een goede theorie. Daarom veel informatie over management goeroe's en wetenschappers. Ook het management jargon wordt niet vergeten.
toelichting op goeroes
De top van de hedendaagse goeroes gelden Peter Drucker, Tom Peters en Michael Porter. Drucker is de grijze eminentie onder de goeroes. Zelfs op hoge leeftijd was hij tegen flinke honoraria nog actief met lezingen etc. Porter en Peters zijn wereldbekend en hun optredens gaan gepaard met telecommunicatie, glitter en veel marketing-geweld. De verpakking doet veel sinds de jaren negentig.
Go guruMetaforen, ervaringen en/of humor kunnen gebruikt worden management processen of de organisatie te verbeteren. Hier worden triggers daartioe gegeven.
Animal Org
The missing link tussen
Organisatietheorie en dierenwereld
Floor is in 1995 als goeroe-site op het WWW gestart bij XS4ALL. Het was een samenwerkingsverband van verschillende management-consultants. Het doel was en is om business te ontwikkelen op basis van internetfaciliteiten. Nu heel gewoon, toen nog een belofte.