20 oktober 2022
Zakelijke relatiegeschenken: steeds meer bedrijven doen er aan. Maar wat zijn ze eigenlijk en waarom geef je dit als bedrijf? Wij vertellen je alles wat je moet weten over zakelijke relatiegeschenken.
Laten we eerst kort stilstaan bij wat een relatiegeschenk precies is. Een relatiegeschenk is een cadeau dat je geeft aan zakenrelaties of je personeel. Het geven van een relatiegeschenk is een blijk van waardering en een goede manier om de naam van je bedrijf nog een keer onder de aandacht te brengen.
Het geven van een relatiegeschenk is een effectieve manier om je waardering te tonen aan je zakenrelaties en je personeel. Veel bedrijven laten het logo of de naam van het bedrijf erop drukken zodat het telkens onder de aandacht wordt gebracht bij iedereen. Het geven van relatiegeschenken is niet iets wat moet, maar wat wel vaak gezien wordt bij bedrijven. Naast dat het waardering toont, kan het ook andere functies hebben. Sommige bedrijven gebruiken relatiegeschenken bijvoorbeeld om klanten aan zich te binden.
Ben je van plan om relatiegeschenken te geven aan zakenrelaties of het personeel? Dan is het belangrijk om opzoek te gaan naar een geschenk dat past bij jouw bedrijf. Heeft jouw bedrijf bijvoorbeeld een formele uitstraling, dan kun je beter kiezen voor een geschenk dat ook past bij die uitstraling. Als je een relatiegeschenk geeft die niet past bij de uitstraling van het bedrijf dan kan dit niet goed uitpakken en juist je imago schaden. Relatiegeschenken die vaak worden gebruikt zijn kantoorartikelen, wijn of cadeaubonnen. Door hier creatief in te zijn, kun je opvallen bij andere bedrijven. Denk bijvoorbeeld aan sleutelhanger bedrukken met het logo van je bedrijf en het uit te delen aan klanten.
Elk jaar zijn er een aantal ideale geefmomenten voor relatiegeschenken. Traditioneel gezien is kerst er één van. Bedrijven geven tijdens kerst vaak het eindejaarsgeschenk. Ook Pasen en Sinterklaas zijn ideale momenten om geschenken uit te delen. Ook hiermee zou je creatief kunnen zijn. Kerst is vaak een drukke periode waar vrijwel elk bedrijf geschenken uitdeelt aan zowel zakenrelaties als het personeel. Door een ander moment in het jaar uit te kiezen voor het geven van geschenken, kun je extra opvallen bij je zakenrelaties. Een ander geefmoment te kiezen dan de meeste bedrijven, is dus het overwegen zeker waard.
Floor is een platform over management en ondernemen door gebruik te maken van de mogelijkheden van internet.
Floor beoogt een hulp te zijn bij het ontwikkelen van een doelgerichte strategie en de vertaling daarvan in praktische stappen.
Op Floor.nl is in diverse categorien informatie te vinden voor managers en voor geïnteresseerden in management.
Niets is zo praktisch als een goede theorie. Daarom veel informatie over management goeroe's en wetenschappers. Ook het management jargon wordt niet vergeten.
toelichting op goeroes
De top van de hedendaagse goeroes gelden Peter Drucker, Tom Peters en Michael Porter. Drucker is de grijze eminentie onder de goeroes. Zelfs op hoge leeftijd was hij tegen flinke honoraria nog actief met lezingen etc. Porter en Peters zijn wereldbekend en hun optredens gaan gepaard met telecommunicatie, glitter en veel marketing-geweld. De verpakking doet veel sinds de jaren negentig.
Go guruMetaforen, ervaringen en/of humor kunnen gebruikt worden management processen of de organisatie te verbeteren. Hier worden triggers daartioe gegeven.
Animal Org
The missing link tussen
Organisatietheorie en dierenwereld
Floor is in 1995 als goeroe-site op het WWW gestart bij XS4ALL. Het was een samenwerkingsverband van verschillende management-consultants. Het doel was en is om business te ontwikkelen op basis van internetfaciliteiten. Nu heel gewoon, toen nog een belofte.