Honderden miljoenen (!) guldens per jaar
worden er aan marktonderzoek uitgegeven. Dat is de kern voor ieder
bedrijf. Ondernemers doen eigenlijk permanent marktonderzoek als
zij kijken naar de activiteiten van de concurrent.
Toch is markt onderzoek een vak, dat door een paar honderd Nederlanders
als hoofdberoep wordt uitgeoefend. Zij zijn verenigd in de Nederlandse
Vereniging van Marktonderzoekers. Het merendeel werkt voor grote
bedrijven, maar tientallen bureaus leggen zich toe op het specialistische
marketresearch. Samen werken zij aan een soort kwaliteitskeur.
Grote reclame- en organisatieadviesbureaus hebben ook vaak een
eigen marktonderzoekafdeling.
Tot ergernis van de grote bureaus verkopen universiteiten, hogescholen tegenwoordig in het kader van de derde geldstroom ook marktonderzoek. De tarieven zijn laag omdat deze instellingen er niet van hoeven te leven. Voor kleinere ondernemers evenwel een goede mogelijkheid om tegen geringe kosten een goed advies te krijgen.
Welke marktonderzoekbureau ?
Een marktonderzoeker verzamelt, rangschikt en interpreteert informatie over heden, verleden en toekomst van een markt of segment van een markt. Instituten zoals CBS en EIM doen dat vanuit een economische invalshoek. Daarnaast zijn er trendwatchers die kijken naar mogelijke ontwikkelingen in de markt met een verder liggende horizon.
De informatie is zelden panklaar. Dus de onderzoeker begint met een deskresearch, het uitzoeken van bestaande informatie zoals statistieken, rapporten en vakliteratuur. Daarna wordt 'in het veld' informatie gezocht met telefonische of schriftelijke enquetes (field research). De computer is in dit werk niet meer weg te denken. Intussen zijn er veel specialismen ontstaan: consumenten-, industrieel-, opinie-, sociaal psychologisch- of media-onderzoek. Ook via internet kan men veel over de markt en de concurrent te weten komen. De bureaus kunnen zowel een kwalitatief als een kwantitatief onderzoek uitvoeren.
Bij alle marktonderzoek moet men goed weten wat men wil. Zeker voordat met een bureau in zee wordt gegaan. Nagedacht moet worden over de volgende vragen:
Vraag eerst een offerte en leg de afspraken schriftelijk vast.
Meer informatie ?
Floor is een platform over management en ondernemen door gebruik te maken van de mogelijkheden van internet.
Floor beoogt een hulp te zijn bij het ontwikkelen van een doelgerichte strategie en de vertaling daarvan in praktische stappen.
Op Floor.nl is in diverse categorien informatie te vinden voor managers en voor geïnteresseerden in management.
Niets is zo praktisch als een goede theorie. Daarom veel informatie over management goeroe's en wetenschappers. Ook het management jargon wordt niet vergeten.
toelichting op goeroes
De top van de hedendaagse goeroes gelden Peter Drucker, Tom Peters en Michael Porter. Drucker is de grijze eminentie onder de goeroes. Zelfs op hoge leeftijd was hij tegen flinke honoraria nog actief met lezingen etc. Porter en Peters zijn wereldbekend en hun optredens gaan gepaard met telecommunicatie, glitter en veel marketing-geweld. De verpakking doet veel sinds de jaren negentig.
Go guruMetaforen, ervaringen en/of humor kunnen gebruikt worden management processen of de organisatie te verbeteren. Hier worden triggers daartioe gegeven.
Animal Org
The missing link tussen
Organisatietheorie en dierenwereld
Floor is in 1995 als goeroe-site op het WWW gestart bij XS4ALL. Het was een samenwerkingsverband van verschillende management-consultants. Het doel was en is om business te ontwikkelen op basis van internetfaciliteiten. Nu heel gewoon, toen nog een belofte.