Honderden miljoenen (!) guldens per jaar worden er aan marktonderzoek uitgegeven. Dat is de kern voor ieder bedrijf. Ondernemers doen eigenlijk permanent marktonderzoek als zij kijken naar de activiteiten van de concurrent.
Toch is markt onderzoek een vak, dat door een paar honderd Nederlanders als hoofdberoep wordt uitgeoefend. Zij zijn verenigd in de Nederlandse Vereniging van Marktonderzoekers. Het merendeel werkt voor grote bedrijven, maar tientallen bureaus leggen zich toe op het specialistische marketresearch. Samen werken zij aan een soort kwaliteitskeur. Grote reclame- en organisatieadviesbureaus hebben ook vaak een eigen marktonderzoekafdeling.

Tot ergernis van de grote bureaus verkopen universiteiten, hogescholen tegenwoordig in het kader van de derde geldstroom ook marktonderzoek. De tarieven zijn laag omdat deze instellingen er niet van hoeven te leven. Voor kleinere ondernemers evenwel een goede mogelijkheid om tegen geringe kosten een goed advies te krijgen.

Welke marktonderzoekbureau ?

Een marktonderzoeker verzamelt, rangschikt en interpreteert informatie over heden, verleden en toekomst van een markt of segment van een markt. Instituten zoals CBS en EIM doen dat vanuit een economische invalshoek. Daarnaast zijn er trendwatchers die kijken naar mogelijke ontwikkelingen in de markt met een verder liggende horizon.

De informatie is zelden panklaar. Dus de onderzoeker begint met een deskresearch, het uitzoeken van bestaande informatie zoals statistieken, rapporten en vakliteratuur. Daarna wordt 'in het veld' informatie gezocht met telefonische of schriftelijke enquetes (field research). De computer is in dit werk niet meer weg te denken. Intussen zijn er veel specialismen ontstaan: consumenten-, industrieel-, opinie-, sociaal psychologisch- of media-onderzoek. Ook via internet kan men veel over de markt en de concurrent te weten komen. De bureaus kunnen zowel een kwalitatief als een kwantitatief onderzoek uitvoeren.

Bij alle marktonderzoek moet men goed weten wat men wil. Zeker voordat met een bureau in zee wordt gegaan. Nagedacht moet worden over de volgende vragen:

  • Kan het bureau aan het licht brengen wat wordt gewenst ?
  • Is er genoeg geld om het onderzoek uit te voeren ?
  • Is er budget om aan de resultaten en vervolg te geven ?
  • Is de tijd beschikbaar om het onderzoek uit te laten voeren ?


Vraag eerst een offerte en leg de afspraken schriftelijk vast.

Meer informatie ?


    • Generic placeholder image
      Floor Management Netwerk

      Floor is een platform over management en ondernemen door gebruik te maken van de mogelijkheden van internet.

      Floor beoogt een hulp te zijn bij het ontwikkelen van een doelgerichte strategie en de vertaling daarvan in praktische stappen.

      Op Floor.nl is in diverse categorien informatie te vinden voor managers en voor geïnteresseerden in management.

       

    • Generic placeholder image
      Nieuws en achtergronden

      Management is een veelomvattend vakgebied met raakvlakken in uiteenlopende vakgebieden, wetenschappen en ervarigen in veel van elkaar verschillende projecten.


    Management- Goeroes

    De top van de hedendaagse goeroes gelden Peter DruckerTom Peters en Michael Porter. Drucker is de grijze eminentie onder de goeroes. Zelfs op hoge leeftijd was hij tegen flinke honoraria nog actief met lezingen etc. Porter en Peters zijn  wereldbekend en hun optredens gaan gepaard met telecommunicatie, glitter en veel marketing-geweld. De verpakking doet veel sinds de jaren negentig.

    Go guru
    Card image cap
    Taal & Jargon
    De taal in de taal - het jargon van de vakspecialist. Of het nu econoom, technicus en/of sporter is zij verstaan alleen hun vakgenoten goed.

    Go Jargon
    Card image cap
    Veranderen & Verbeteren

    Metaforen, ervaringen en/of humor kunnen gebruikt worden management processen of de organisatie te verbeteren. Hier worden triggers daartioe gegeven.

    Animal Org
    The missing link tussen
    Organisatietheorie en dierenwereld

    Go Animal Org

    Naar een idee van


    Generic placeholder image
    dr.ir. Jules Verlaan
    e: JVerlaan@floor.nl


    Over ons


    Floor is in 1995 als goeroe-site op het WWW gestart bij XS4ALL. Het was een samenwerkingsverband van verschillende management-consultants. Het doel was en is om business te ontwikkelen op basis van internetfaciliteiten. Nu heel gewoon, toen nog een belofte.

    Gebroken Nieuws


    Nieuws

    Op de elektronische snelweg is het nooit saai. Zie het Nieuws.
    Ook in de bouw en bij bouwgerelateerde ondernemingen is altijd wel iets nieuwswaardig. Ook kunnen het tips zijn waar eenieder zijn voordeel mee kan doen. U leest het hier.

    placeholder image

     

    Opinie

    Voor een beter begrip van de wereld om u heen is het waardevol om beargumenteerde meningen van andere te vernemen. Zie Opinie
    placeholder image

    Contact Us


    Redactie Floor
    e: redactie@floor.nl