The PIMS Principles (1987)

Linking Strategy to Performance

door Bradley T. Gale Robert D. Buzzell

Since 1972 the PIMS (Profit Impact of Market Strategy) Program, working with an extraordinary data base of 450 companies and 3,000 business units, has developed a set of principles for business strategy so effective and consistent that they must now be considered part of the basic education of managers in a free-enterprise system. In this important new book, authors Buzzell and Gale summarize and explain PIMS methodology and applications in by far the most comprehensive and penetrating look at PIMS yet published, to help managers understand and predict how strategic choices and market conditions will affect business performance. The use of PIMS to explore the general relationship between strategy and performance is accepted worldwide as a proven method to produce greater effectiveness for individual firms and the economy as a whole.

Taking into account three kinds of information -- market conditions, competitive position, and financial and operating performance -- PIMS rejects the notion that there are "formulas" for management decision-making or that "easy wins" can be had by applying general rules to specific problems. Instead, the PIMS approach is based on studies of the actual experiences of businesses that have been documented in a unique data base.

The principles drawn from this data base provide a solid foundation for the situation-specific analysis that managers must perform to arrive at good decisions. Unlike Portfolio Planning methods, PIMS explores many possible dimensions of strategy and market environment, such as investment intensity, product or service quality, labor productivity, and vertical integration, all of which have powerful effects on business performance. For example, PIMS shows how the quality edge boosts performance two ways and earns superior profit margins. It verifies how market share and profitability are strongly related but also shows why that does not mean that every business can or should strive to increase its share, as demonstrated by the disastrous "kamikaze attack" launched in the early 1980s by Yamaha on the market leader Honda.
Most important, it analyzes why forecasts of cash flow based solely on the growth-share matrix are often misleading and why, in fact, many so-called "dog" and "question mark" businesses actually generate cash, while many "cash cows" are dry. Finally, Buzzell and Gale discuss the PIMS measure of "long-term value enhancement," which has been applied to more than 600 businesses in the PIMS data base over seven or more years, to uncover any conflicts between maximizing current profitability and building long-term values. Whether it's looking at market leaders or followers, picking profitable markets, or developing well-positioned business clusters whose synergy creates advantages for lasting shareholder value, PIMS is made simple and understandable in this incisive, comprehensive volume that is an invaluable addition to every personal and business library.

 


  • Generic placeholder image
    Floor Management Netwerk

    Floor is een platform over management en ondernemen door gebruik te maken van de mogelijkheden van internet.

    Floor beoogt een hulp te zijn bij het ontwikkelen van een doelgerichte strategie en de vertaling daarvan in praktische stappen.

    Op Floor.nl is in diverse categorien informatie te vinden voor managers en voor geïnteresseerden in management.

     

  • Generic placeholder image
    Nieuws en achtergronden

    Management is een veelomvattend vakgebied met raakvlakken in uiteenlopende vakgebieden, wetenschappen en ervarigen in veel van elkaar verschillende projecten.


Management- Goeroes

De top van de hedendaagse goeroes gelden Peter DruckerTom Peters en Michael Porter. Drucker is de grijze eminentie onder de goeroes. Zelfs op hoge leeftijd was hij tegen flinke honoraria nog actief met lezingen etc. Porter en Peters zijn  wereldbekend en hun optredens gaan gepaard met telecommunicatie, glitter en veel marketing-geweld. De verpakking doet veel sinds de jaren negentig.

Go guru
Card image cap
Taal & Jargon
De taal in de taal - het jargon van de vakspecialist. Of het nu econoom, technicus en/of sporter is zij verstaan alleen hun vakgenoten goed.

Go Jargon
Card image cap
Veranderen & Verbeteren

Metaforen, ervaringen en/of humor kunnen gebruikt worden management processen of de organisatie te verbeteren. Hier worden triggers daartioe gegeven.

Animal Org
The missing link tussen
Organisatietheorie en dierenwereld

Go Animal Org

Naar een idee van


Generic placeholder image
dr.ir. Jules Verlaan
e: JVerlaan@floor.nl


Over ons


Floor is in 1995 als goeroe-site op het WWW gestart bij XS4ALL. Het was een samenwerkingsverband van verschillende management-consultants. Het doel was en is om business te ontwikkelen op basis van internetfaciliteiten. Nu heel gewoon, toen nog een belofte.

Gebroken Nieuws


Nieuws

Op de elektronische snelweg is het nooit saai. Zie het Nieuws.
Ook in de bouw en bij bouwgerelateerde ondernemingen is altijd wel iets nieuwswaardig. Ook kunnen het tips zijn waar eenieder zijn voordeel mee kan doen. U leest het hier.

placeholder image

 

Opinie

Voor een beter begrip van de wereld om u heen is het waardevol om beargumenteerde meningen van andere te vernemen. Zie Opinie
placeholder image

Contact Us


Redactie Floor
e: redactie@floor.nl